Da er jeg kommet fram til siste obligatoriske oppgave i mellomperiode 2, å presentere noe fra boken "skulen og den digitale læringsrevolusjonen".
Her bet jeg meg særlig merke i uttrykket Matteus-effekten, et for meg helt nytt uttrykk. Matteus-effekten benyttes ofte som en beskrivelse av urettferdigheten i at de som har mye fra før får mer, mens de som har lite får mindre. Et eksempel er at barn som leser bedre enn sine jevngamle leser mer, og derfor blir enda bedre enn de andre (Wikipedia). Det som er bra forsterker seg selv i en oppadgående spiral.
Krumsvik spør om dette med den gode nettbaserte tilgangen i samfunnet i dag er med på å viske litt ut av Matteus-effekten, der elevene nå ikke nødvendigvis er så avhengige av hvilken kulturell kapital foreldrene har for å få tilgang til kunnskapskilder. Nettbaserte ressurser legger opp til tilgang døgnet rundt fra hvorsom helst og toner ned sosiale skiller angående tilgang til læringsressurser. Retteprogram, nettbaserte ordbøker og nettleksikon gjør mulighetene til svake elever som ikke får hjelp hjemme bedre og retter ut litt av skevheten de har mot flinke elever som får mye hjelp hjemme. Flere elevgrupper får rett og slett nye muligheter for mestring av skriveprosessen utenfor skolen sine vegger.
Dette synes jeg høres veldig spennende ut. Hvis de svake elevene er litt motiverte kan de enkelt ta i bruk disse hjelpemidlene. Lærernes utfordring i dette blir å gjøre de svake elevene ekstra oppmerksomme på de mulighetene som finnes og inspirere dem til å ta de i bruk. Tilgang til nett døgnet rundt kan også føre til det motsatte, med at de svake elevene kun blir sittende å spille f eks World of warcraft i hele leksetiden og mye av sovetiden, og føre til en negativ spiral. Hvis de ikke har foreldre som setter grenser for dem kan dette fort skje. Her er lærerne ekstra viktige.
Alt dette vel og merke om de svake elevene faktisk har tilgang til nett hjemme. Det er vel enda ikke slik at 100 % har internett hjemme og at det er blitt en menneskerett å ha det. Selv om det kanskje føles som at vi faktisk kanskje snart nærmer oss at det blir en menneskerett....
Matteus-effekten er et gjennomgående prinsipp og ikke minst praksis på mange områder i de fleste samfunn. Det er å håpe at alles tilgang til Internett kan motvirke ulikheter i kulturell kapital - i hvert fall gi enkeltindivider muligheter. Skolen har ellers tradisjon for å reprodusere heller enn utjevne ulikhet. Fra omslaget til ei bok av Erling Lars Dale (Fellesskolen): "Hvordan kan skolen, som skal være for alle barn uansett klasse og bakgrunn, være med på å reprodusere sosial ulikhet? Hva kommer det av at skolen, som har som mål å inkludere alle, likevel ikke klarer det?" "Fra 1960-70 årene har skolen hatt tilpasset opplæring og inkludering av elevene som mål, men den har likevel ikke klart å integrere alle elevene i gode skolefaglige læreprosesser."
SvarSlettLitt Bourdieu: "Skolen reproduserer ulikhet, favoriserer de som har en bestemt habitus og har arvet kulturell kapital. Eksamener anvender de privilegertes kriterier/perseptionsskjemaer."
Takk for lang kommentar. Interessante ting ja...
SvarSlettForøvrig upraktisk at Blogger.com ikke sender mail når man får svar på noe man har kommentert hos en annen blogg, kun svar fra egen blogg. D fører til at det blir vanskelig å holde en debatt gående.