tirsdag 5. april 2011

Læringssenteret på Sandefjord vgs


Her er en bildefortelling fra det splitter nye læringssenteret til Sandefjord vgs. Sandefjord vgs er Norges største videregående skole med ca 2000 elever. De har nettopp åpnet sitt nye læringssenter, som da har blitt valgt som navn istedetfor bibliotek. I bildefortellingen har jeg likevel kalt det bibliotek, siden det er et kortere ord.

Læringssenteret deres er på ca 1400 kvm, og har gedigen plass i forhold til andre bibliotek i videregående skoler. De IKT-ansatte har tilhold her, i en egen skranke rett ved siden av bibliotekskranken. Læringssenteret inneholder trafikkarealer, samlingsarealer, arbeidsplasser, grupperom, kontorer, arbeidsrom for lærere med mer, og framstår som et komplett bibliotek/læringssenter for en videregående skole. I en spørreundersøkelse før byggingen var det et klart flertall av elevene som svarte som framhevet at biblioteket skulle være en plass hvor man får en egen ro i forhold til resten av skolen, noe som de da har forsøkt å etterleve i utformingen av læringssenteret. Og lykkes med, synes jeg. Men jeg bruker å få en egen ro uansett hvilken type bibliotek jeg kommer inn i.

Les mer om læringssenteret her.

5 kommentarer:

  1. Takk for omvisningen Jon Tore. Så veldig bra ut og biblioteket kommer nok til å bli et yndet mål for omvisninger i årene framover. De hadde en god plan for å utvikle biblioteket etter læringssentertanken og har vært tro mot den. Liker din kommentar om at biblioteket ligger i "trygg avstand" fra kantina. Her samordner de kantine og bibliotek med støy som resultat. Bok og baguetttanken?

    SvarSlett
  2. Takk for en fin presentasjon! Det er nyttig å se hvordan det kan gjøres. Jeg liker veldig godt at de har samlokalisert IKT- og bibliotekskranken.
    Og at det legges vekt på grupperom mulighet for rolige arbeidsplasser.

    SvarSlett
  3. Takk for det. Ja det virket på meg som det var mange sørpå som var veldig skeptiske til å legge bibliotekene helt inntil kantina. Er selv ganske skeptisk til det... Det kan gjerne ligge i nærheten, men da avskjermet med vegger imellom.

    SvarSlett
  4. Betegnende at de kaller det læringssenter. Fint å få se hvordan det ser ut. Godt at også elevene er opptatte av kontemplasjon, kanskje også fordi de opplever at konsentrasjon og arbeidsro mangler i klasserommet? Eller fordi de i klasserommet føler mangel på kontroll og styring med egen læring mens de i læringssenteret kan være til stede i eget læringsarbeid?

    SvarSlett
  5. Kanskje en kombinasjon av disse? Hverdagen ute i klasserommene er veldig hektisk med mange ting som skjer, men på biblioteket (ok læringssenteret) kan de ta tingene i sitt eget tempo og roe litt ned, og samtidig oppleve å være mer til stede i eget læringsarbeid.

    SvarSlett