onsdag 2. mars 2011

Turtimetips for alle Fylkesansatte

Alle de som er ansatt i Nordland Fylkeskommune har rett til en time i uken i arbeidstiden som de kan bruke til å gå tur eller annen fysisk aktivitet. Alternativt kan man bruke en halvtime hver vei til og fra jobben en dag hvis det er uker man ikke får tid til en litt lengre tur. Det eneste man forplikter seg til er å bruke minst en time av egen fritid hver uke til å gjøre det samme.

Dette er en kjempefin ordning som vi på Bodø vgs benytter oss av. Det mest praktiske er å ta det på slutten av dagen (f eks kl 14) og dra på tur da. Det muliggjør litt lengre turer. Alternativt kan man avspasere noen timer før dette igjen (hvis mulig) og dra på enda lengre tur, noe som særlig er aktuelt i sommerhalvåret.

Om de andre fylkeskommunene i landet har lignende ordninger vet jeg ikke.

Det er ulik praksis etter hvor kjent dette er på de ulike skolene. Men vil du benytte deg av tilbudet kan du ta kontakt med din leder og henvise til denne siden på Nordland Fylkeskommune sine sider, så kan de ikke nekte deg en slik ordning. Deretter får du et ark du skal underskrive, så er du i gang.

3 kommentarer:

  1. Enig! Kjempeflott tilbud! Jeg går vanligvis til jobben, det er ca en halv mil og tar en time. Og så tar jeg vanligvis bussen hjem, eller sitter på med en kollega. Men nå som jeg har avtale om fysisk aktivitet, benytter jeg meg av dette på fredagene - da er det uansett stille på skolen utpå ettermiddagen, så jeg stenger biblioteket en time tidligere og går den halve milen hjem igjen. Da får jeg brukt både av min egen tid (på morgenen) og arbeidstida (på ettermiddagen) og kan slappe av i sofaen med god samvittighet på fredagskvelden! :)
    Ser før meg at når vår og sommer nærmer seg, kan det bli noen lengre turer i nærområdet, sånn som du foreslår.

    SvarSlett
  2. Flott og på mange måter oppbyggelig tiltak. Det burde være minst én time fysisk aktivitet hver dag, i hvert fall for elevene.

    SvarSlett
  3. Jenny, det høres fint ut :-)
    Thomas, er enig i at det burde vært en time aktivitet hver dag for elevene. Å være enda "strengere" og forlange en time fysisk aktivitet for hver time foran pcskjermen høres forøvrig også forlokkende og lurt ut, men er nok ikke mulig å få til.

    SvarSlett