tirsdag 8. mars 2011

"Refleksjonsinnlegg" om nettvett, personvern, opphavsrett

Mange ungdommer blir nok leie og slår automatisk det andre øret til når man stadig hører formaninger om hvor farlig det er på nettet, hvor mange som er ute etter å utnytte dem osv. Derfor er det viktig å prøve å nå fram til disse ungdommene. For selv om 99 % av de på nettet er snille folk, kan man være uheldige og komme over noen som ikke er det. Det viser f eks overgrepssaken i Bodø.

Noen ganger kan man drømme seg bort og ønske at Norge hadde hatt et lignende program som South Park, som hadde drevet gjøn med ulike ting i samfunnet vårt. Jeg mener at Norge virkelig hadde trengt et slikt program. Min eventuelle "take" i et slikt program hadde vært å i overflaten gjøre narr av formaningene om alle de skumle typene på nettet, de ofte månedlige reportasjene når avisene har lite å skrive om om at man ikke skal legge ut info om når man drar på ferie på Facebook osv. Men samtidig skape en intelligent og undereliggende moral av at man må og bør være forsiktig og ikke legge seg helt fritt ut på ulike nettsider. Det tror jeg ungdom faktisk hadde hørt på og merket seg.

Vel, at det med å legge ut info om ferie på Facebook er farlig tror jeg ikke på. Hvis tyver vil stjele fra huset ditt så gjør de det uansett : alarm, facebook eller ei. Det viser den siste utviklingen på Østlandet, hvor bander stjeler fra hus med alarm og gjør seg ferdige innen alarmselskapet rekker å komme. Heldigvis har vi vært forskånet fra sånne bander her oppe hittil. Så dette er nok i likhet med medienes årlige (noen ganger flere ganger i året) reportasjer om at reisebyråene blir nedrent av solsultne nordmenn noe som er i ferd med å bli en agurknyhet.

Spørsmålet om opphavsrett er en helt annen ting med mange ulike spørsmål å ta opp.... Minst 90 % av dagens ungdommer av i dag er faktisk lovbrytere og laster ned f eks musikk og tv-serier. Tenk på det. Sikkert minst 30 % av de voksne er det samme. Men hvor er alternativene når det f eks gjelder tv-serier? Når en ny Dexter-episode kommer ut i USA så vil jeg se den med en gang, ikke sitte og vente i minst et år før den kommer på norsk tv. Det er i skrivende stund ingen nettsteder man kan logge seg på og kjøpe den nye episoden med undertekster til en grei pris, og samtidig få beholde den digitale filen til senere visninger. Laster man ned filen fra nettet har man filen med en gang, og kan se på den så mange ganger man vil. Tv-bransjen gjør akkurat samme feil som musikkbransjen gjorde i sin tid. Hadde de vært tidlig ute med å åpne opp for å kjøpe musikken uten noen begrensninger hadde de nok tapt mye mindre penger.

Da har jeg skrevet alle innleggene vi har fått i mellomperiodeoppgave å skrive før neste samling. Jeg liker å være tidlig ferdig med ting. Men jeg ser ikke bort i fra at det dukker opp et eller annet mer før samlingen.

3 kommentarer:

  1. Godt jobba - også med dette innlegget. Jeg er enig med deg i alt til nest siste avsnitt. Nedlasting av film/tv-serier har jeg ikke noe forhold til. Film ser jeg på kino. Tv-serier ser jeg ikke.
    Trygg bruk (http://www.medietilsynet.no/trygg-bruk/) og dubestemmer (http://www.dubestemmer.no/) er to gode nettressurser i arbeidet med å utvikle gode nettvaner.

    SvarSlett
  2. Jeg legger ihvertfall ikke ut på facebook når jeg reiser på ferie, men jeg ser at det er mange av mine venner som gjør det, og jeg har enda til gode å høre om at noen av dem har hatt innbrudd.

    Du er effektiv som alltid, men da har du til gjengjeld mer tid til å lese de andre sine blogger, og å kommentere. Og kanskje litt vinterferie?

    SvarSlett
  3. Tid til litt avspasering i vinterferien når været er slik som nå er et must ja :-)

    SvarSlett